Publiseringer

Tildelingsfunksjonens rolle i prioritering av kommunale tjenester

Villy Angelsen, Trude Hartviksen, Rita Solbakken, Solrun Holm

Sammendrag

Bakgrunn: Den demografiske utviklingen, med økt antall og andel eldre, krever strengere prioritering av ressurser innenfor kommunale helse- og omsorgstjenester. Tildelingsfunksjonen har en viktig rolle i prioriteringen av tjenester på faglig nivå. Med utgangspunkt i teori om styringsmodeller i offentlig sektor belyser studien forskningsspørsmålet: Innenfor hvilke organisatoriske rammer skjer prioritering ved faglig tildeling av helse- og omsorgstjenester i norske kommuner?
Metode: Mixed methods-studie som analyserer spørreundersøkelse, med svar fra 123 kommunalsjefer i middels store norske kommuner. Den integrerer kvantitative og kvalitative elementer fra spørreundersøkelse og fra webinar i presentasjon og analyse av resultatene.
Hovedresultater: Oppsummert i fire hovedtemaer: (1) Prioritering distansert fra tjenesteutøvelse, (2) Prioritering gjøres av tjenesteutøverne, (3) Utvikling til mer samhandling i prioriteringen og (4) Kryssende hensyn skal ivaretas i prioriteringen.
Konklusjon: De organisatoriske rammene i norske kommuner antyder at en søker å løfte prioriteringene på faglig nivå fra det individuelle og implisitte til det institusjonelle (organisatoriske) og eksplisitte. Dette skjer gjennom skriftliggjøring av prinsipper for prioritering (eksempelvis i tildelingskriterier) og gjennom at det skapes rom for en prioriteringsdiskurs mellom fagfolk i kommunene (eksempelvis i team).